Hebbes! In het hoekje van de kast zie ik de wereldontvanger liggen en pak hem eruit. Toch wel handig zo´n ding anno 2020. Het beperkte muziek repertoire op mijn Ipod is inmiddels grijs gedraaid. Aan het begin van de reis heb ik een poging gedaan om alle muziek van mijn oude naar de nieuwe Ipod over te zetten. Dat is grotendeels mislukt, een klein gedeelte is slechts gekopieerd en de rest is verwijderd/weg/geleegd/foetsie. Af en toe downloaden we ’s nachts muziek op een gratis wifi verbinding vanaf de boot, maar deze verbindingen zijn zeldzaam en schaars (vooral buiten Europa). Komt erbij dat de redelijk nieuwe bootradio het na 3 maanden na vertrek heeft begeven en verdere reparatiepogingen tot niks heeft geleid. In Europa konden we vaak via havenwifi of ons enorme databundel online muziek/radio via apps of sites luisteren, dat is er nu ook niet bij. Dus ja, nu even blij met zo’n ding als een wereldontvanger. Ik zet hem aan en zoek een geschikte lokale zender. Dan ga ik verder met het plastificeer apparaat, want dat had ik eigenlijk nodig uit die kast, met op de achtergrond een lekker muziekje.

Hé, waar is die nou gebleven? Vast door een windvlaag vannacht het dek afgewaaid, waar hij lag te drogen, het water in. Wel liggen de afwasborstels aan de andere kant van het dek, maar het afdruiprek niet. In tijden van een lock-down ook niet te krijgen, dus moeten we het uitzingen met alleen de afdruipmat. Tijdens de reis zijn er wel meer dingen overboord gewaaid of gevallen. Buitenom een telefoon, geen noemenswaardige dingen. Toch even een opsomming van de geschenken aan Neptunus:

• Emmer
  • Bolderwagen; de eerste onderdompeling nog kunnen redden in Noord Spanje maar op de Canarische eilanden is hij echt naar de bodem gezonken nadat we de hele bevoorrading voor de oceaan oversteek ermee hebben gedaan!
  • Snorkelpijp, inmiddels weer opgedoken door Michel
  • Beddengoed, wat aan de waslijn hing te drogen
  • Schuursponsje
  • Steeksleutel nummer 10
  • Wijsknijpers
  • Kuip/zit kussen
  • Dekbed
  • 2 x badlakens

Donderdag 16 april. Vandaag krijgen we iets meer vrijheid en mogen we naar de supermarkt. Michel gaat al om 7.15 uur op pad met een paar Nederlandse buurtjes en kan hij gezellig aansluiten in de rij met tevens het verplichte mondkapje op. Deze regel geldt ook in de supermarkt. De dag erna ga ik naar de supermarkt in de hoop de spullen te vinden die ze gisteren niet hadden. Voor mij is het weer het eerste “uitje” sinds 14 dagen. We hebben in avondeten wel trek in iets makkelijks en struin de vriezer af naar pizza. Als enige ontdek ik een onbekend Amerikaans merk voor een prijs van ca. USD 14 per stuk (normaal formaat). Heb ik toch maar even laten liggen en besluit zelf pizzadeeg te maken en neem extra bloem mee. Je hebt even wat werk maar jammie, wat smaakte de zelfgemaakte tonijn pizza heerlijk en is zeker voor herhaling vatbaar.

In dat weekend krijgen we te horen dat vanaf 20 april de supermarkten alleen op maandag, woensdag en vrijdag open zijn, te bezoeken met het verplichte mondkapje op. De lock-down blijft nog 3 weken. Op maandag is buurmeisje Jula jarig en is 4 jaar geworden. Even geen gezellig feliciteer-momentje aan boord, wel komt het voltalige gezin langs in de dinghy om taart te brengen en zien we foto’s van haar verjaardagcadeau op de Whatsapp. Dezelfde week is buurvrouw Ank (zeilboot Gaia) jarig en hebben met de Nederlandse buren een gezellige zwemborrel in het water.

Nu las ik dat men door de lock-down/quarantaine in Nederland ook weer aan het bakken is geslagen. Het is een fijn tijdverdrijf, zoals jullie hebben kunnen lezen in eerdere blogs heb ik de smaak ook te pakken en gaan we nog steeds verder zoals zelfgemaakte/gebakken pizza + bodem, nasi (vond alleen de nasi van de Chinees lekker maar nu zelf geprobeerd), puddingbroodjes met echte gele banketbakkersroom en hummus. Ook de kleine klusjes blijven doorgaan. De naaimachine is weer afgestoft om de geraffelde Nederlandse vlag op de boot en de badmat opnieuw te stikken en maak raamhoezen voor de ramen op het dek om de zon en hitte tegen te gaan. De oven en kookrooster krijgen een grondige schoonmaakbeurt, reorganiseren een paar luiken met voedsel en bij gebrek aan een fijne bodyscrub uit de supermarkt, maak ik er zelf één. Het strandzand is hier erg grof, soort van vermalen schelpjes, dus doe ik het van gebruikt koffiepoeder, scheutje bodyolie, argan douchegel uit Marokko, roeren en klaar. Ook zou ik graag de boot met alle luiken en opbergvakken willen uitsoppen en herindelen. We willen het gebruik van water beperken tot hoofdzakelijk gebruik zoals de afwas, was, 1 keer per week een douchebeurt i.c.m. haarwassen (op de overige dagen is de zee mijn badkuip), koken, schoonmaak van toilet, kookplaat + aanrecht en af en toe de vloer (Swiffer werkt ook prima). En het gegeven dat het hier elke dag gemiddeld 30 graden is met een brandende zon en het ’s nachts niet verder afkoelt onder de 22-24 graden, wil je niet weten hoe zweterig en plakkerig het binnen is. Ondanks de warmtewerende folie op de ramen en een schaduwdoek over de kajuit gespannen op het dek.

Elke beweging, opvallendheid of merkwaardigheid wordt opgemerkt in de stille baai. De kustwacht maakt nog steeds meerdere keren per dag een patrouillerondje, pelikanen vliegen af en aan en schildpad Freek en consorten laat zich regelmatig zien. Een paar cruiseschepen zonder gasten maar met personeel (wat door de lock-down ook geen kant op kan) meren aan op de cruisesteiger of liggen voor anker om proviand in te slaan en/of diesel te tanken, ze hebben het ’s avonds reuze gezellig met (live) muziek, want genoeg entertainment en animatiemensen aan boord ter vermaak. Ook zien we dat Nederlands marineschip Karel Doorman is aangekomen. En op een avond komt de whatsapp groep weer tot leven want op de heuvel achter Philipsburg is er een flinke brand. Op de “supermarkt” gerelateerde openingsdagen is er meer leven in de brouwerij. Eilandbewoners krijgen het op hun heupen op die dagen en maken ge-/misbruik van de lock-down. Mannen zijn aan het vissen op de pier en in de haven (soms met meer dan 3 man bij elkaar), zijn mensen over de boulevard + strand aan het slenteren of hardlopen, varen lokale vissersboten en de duikboot de haven uit en is onze Poolse buurman een dag(deel) op pad met zijn dinghy of catamaran naar vermoedelijk een andere baai. Met de Nederlandse buren proberen we een beetje Koningsdag te vieren. We hebben weer een zwemmersborrel. Ben (SY Feeks) heeft witte wijn en toastjes meegenomen en de bemanning van de Tabee verzorgd een wedstrijdje koekhappen (met echt ontbijtkoek en Corona-proof).

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.