Dit is een kopie van de blogs op onze trackingpagina https://forecast.predictwind.com/tracking/display/aquamarijn

Dag 1 oversteek Azoren (10 juni 2020)

De ochtend van vertrek op 9 juni hebben we de laatste dingen op orde gebracht in de boot. Zoals het dekbed opgetrommeld (naarmate we noorderlijker varen wordt het weer kouder), afwas wegwerken, dinghy + buitenboord motor op het dek, alle losse items opbergen in de kasten en deze vergrendelen. Rond 9.30 uur zijn we gereed en varen samen met SY Feeks de baai uit.

De laatste blog op de website begint als titel “We gaan weer (zee)mijlen maken”, maar de eerste dag staat in het teken van weinig wind en dus weinig mijlen maken. Voor mij heerlijk want het inslingeren is bij deze gladde en rustige zeegang niet nodig. Des te vervelender voor Michel, we komen amper vooruit en ‘s middags starten we de motor. Dit betekent al op dag 1 verbruik van je diesel, we moeten toch zeker nog 21 dagen uitzingen in de hoop er niet teveel aanspraak op te hoeven maken en draaien daarom de motor op een zuinig toerental.

Het goede windfront om op mee te liften wat een paar geleden was voorspeld is zo goed als weg. Er zit niks anders op om de komende dagen, tot tegen het weekend, op de motor te varen om vervolgens het volgende windfront op te kunnen pakken als lift en deze niet te missen.

Vandaag dus een relaxte dag aan boord; dolfijnen zwommen een stuk mee met de boot, Michel maakt spaghetti en er zijn mooie gekleurde avondluchten. De nacht heerlijk geslapen in ons eigen bed, het stormbed in de salon is nog niet gebruikt. De eerste 24 uur hebben we ruim 100 mijl afgelegd.

Dag 2 oversteek Azoren (11 juni 2020)

Als Michel ‘s ochtends zijn bed uit komt, checked hij zijn hengels en ziet dat we beet hebben. Vreemd, want ik hoorde eerder geen rails of hengel afgaan, wat wel gebruikelijk is. Het is een kleine mahi mahi maar genoeg voor een maaltijd voor ons tweeën. In tegenstelling tot de vorige oceaan oversteek zijn er weinig vliegvissen te zien en nog geen exemplaar op het dek aangetroffen.

Het beetje wind wat er nu staat komt uit een gunstigere hoek en zetten de gennaker op, 164 m2 zeil en maken een snelheid tussen de 5 en 6 knopen. Later op de dag draait de wind een beetje en zakt in en wordt de gennaker opgeborgen en de motor gestart.

Michel ziet in de verte een grote walvis of potvis maar laat zich daarna niet meer zien. De Feeks zeilt binnen een straal van 10 mijl van ons vandaan en er is 2 keer per dag contact via de marifoon voor een praatje, via de SSB wilt het niet zo lukken. Voor de rest is er niks te zien op de AIS.

De windmeter heeft het na een halve dag te werken de bruil aangegeven, de zoveelste keer tijdens onze reis. Vrij onhandig bij deze oversteek omdat de wind niet constant uit 1 richting komt en met stabiele snelheden zoals eerdere tochten.

Het was een warme dag met weinig wind en volop zon, gelukkig koelt het ‘s nachts wel een beetje af. Zeewatertemperatuur is rond de 29-30 graden. Als avondeten vispannetje gemaakt van de vers gevangen mahi mahi met rijst en prei.

Dag 3 oversteek Azoren (12 juni 2020)

Er staat prima wind om een stukje te zeilen. De motor en de stuurautomaat gaan uit en de windvaan wordt gereed gemaakt voor gebruik, heerlijk die stilte nu alle lawaai dingen uit zijn. We varen op deze momenten tussen de 5 en 8 knopen.

De Feeks is bijna de hele dag niet meer in zicht op de AIS, maar blijkt na contact met de marifoon zo’n 12 mijl van ons te zijn. Marcel deelt mede dat we in een andere tijdzone zitten, van UTC -4 naar -3, een uur later dus. Net als alle andere tochten proberen we tijdens de reis vaak 1 tijdzone aan te houden, die van vertrek.

Ook zijn we lekker de keuken ingedoken voor het maken van wentelteefjes, tosti’s en pizza en is de afwas gedaan. Met de bemanning gaat het goed op een paar kleine ongemakken na; Michel heeft zijn hoofd verbrand (ook na het veelvuldig dragen van een pet) en mijn voetzolen zijn pijnlijk na het lopen met blote voeten op het hete dek.

Dag 4 oversteek Azoren (13 juni 2020)

Relaxte dag om te zeilen, matig tot redelijk briesje om overdag de gennaker weer te gebruiken. De windvaan pakt hier niet zo goed op dus gaat de stuurautomaat aan. Voor het avondeten wordt de gennaker opgeruimd en rollen we fok uit voor de nacht.

Lekker opgefrist onder de buitendouche op het dek. Net voor zonsondergang wordt de visvoorraad aangevuld met 3 mahi mahi’s en bevrijden we een meeuw uit de vislijn.

Terwijl Nederland tegen de langste dag van het jaar aanloopt, is het richting het zuiden en de evenaar een stuk vroeger donker. Rond 19.30 uur is het donker en ‘s ochtend tegen 4.45 uur wordt het licht. De afgelopen dagen was het tot tegen middernacht pikkedonker, daarna kwam pas de maan op.

Dag 5 oversteek Azoren (13 juni 2020)

De dag begint in tegenstelling tot de voorgaande dagen met bewolking, regen en veel wind. Als ik mijn bed uit kom help ik Michel met het reven van het grootzeil en de fok een stuk inrollen. Daarna gaat het een poos flink hozen, ik ben binnen maar Michel zit kletsnat in de kuip. Ondanks we de bimini en de zijflappen erop hebben zitten (multifunctioneel tegen zon en regen !?), regent het gewoon in de kuip en zelfs in de keuken. Het dek, kuip en kuipvlonders hebben gelijk een goede spoelbeurt gehad met zoet water.

We zijn door de fluctuerende windsnelheden een tijdje bezig met reven van het grootzeil; van vol zeil naar 2e rif, naar 1e rif, naar vol zeil en vice versa. Tegen de middag trekt het weer een beetje open en komt de zon tevoorschijn, voor zonsondergang weer een bui en varen op het eerste rif de nacht in.

Ook hebben we aan boord visite gehad van een meeuw. Hij dronk wat regenwater op de dekluiken lag en nam verse broodkruimels van ons ontbijt, ging een poosje relaxen op het dek en was weer verdwenen.

Dag 6 oversteek Azoren (14 juni 2020)

Het is zondag en tijd voor croissantjes, zo proberen we sommige gewoontes aan boord erin te houden. Op Sint Maarten is alles te krijgen in de supermarkt, zoals croissantdeeg op een rol in een blikje. Een pakje heb ik ervan gekocht, de koelkast zit immers al vol met andere dingen voor onderweg.

We zijn door de dag heen veel bezig met het weer. Twee keer per dag staan er online weerkaarten klaar om te downloaden. A.d.h.v. de windkoers en de voorspellingen bepalen we te varen koers. De huidige koers aanhouden of aanpassen? Komen er regen en vreemde windfronten? Allemaal zaken waar we meerdere keren per dag mee bezig zijn. We kunnen ze aflezen van de weerkaarten, als ze kloppen en niet om de haverklap veranderen.

Zo anders was het tijdens de eerste oversteek. Toen kwam de wind constant uit een richting, waren de windsnelheden en het weer stabiel. De wind kwam van achteren, zeilen waren gevlinderd/wing-wing, windvaan aan, in een rechte koers vooruit en hadden er geen omkijken aan.

Dag 7 oversteek Azoren (15 juni 2020)

We zien weer wat scheepvaartverkeer voorbij komen op de AIS en aan de horizon. Nadat we de eerste dagen Feeks en daarna nog even een Italiaanse zeilboot op de AIS zagen was het daarna stil (leeg scherm). De afgelopen 24 uur zijn er 3 vracht/containerschepen gekruisd op nog geen 1,5 mijl van ons vandaan.

Michel vangt een onbekende vis, later vermoedt hij een amberjack, maar we hebben hem geskipped als maaltijd en vrijgelaten in zee. Vanochtend maar 1 vliegende vis van het dek hoeven weghalen, lag naast me in het gangboord. Gisterenavond tijdens mijn wacht hoorde ik al iets spartelen.

Vandaag een heerlijke zeildag met zon, varen hoog aan de wind met volle zeilen en hebben een snelheid tussen de 5 en 7 knopen.

Dag 8 oversteek Azoren (16 juni 2020)

Vandaag zijn we precies een week onderweg, we verwachten nog ongeveer 2 weken op zee te zijn eerder we de Azoren bereiken. Tot die tijd leven we even in een Covid-19 vrije samenleving, geen mondkapjes, fysiek contact (behalve met je partner) en zonder social distance. Want hoe geïsoleerd kan je momenteel zijn op volle zee.

De dag begint met weinig wind en veel zon. Ik heb mijn haar gewassen en Michel zijn haar en baard zijn getrimd, daarna allebei de buitendouche genomen achterop het dek. Als lunch pannenkoeken gebakken, de zee was rustig en dat ging prima. Later op de middag trekt de wind aan, draait wat en moeten we moeite doen om hoog aan de wind te varen op de ingestelde koers, waardoor we uiteindelijk noorderlijker moeten gaan zeilen.

De temperaturen worden ‘s avonds en ‘s nachts geleidelijk aangenamer in de boot, het slaapt een stuk fijner. Ik had zelfs tijdens mijn wacht ‘s nachts buiten in de kuip koude voeten en mijn sokken aangedaan en onder een zomer dekbed geslapen. Dat is echt een tijd geleden, denk zeker sinds de Canarische eilanden. Ik las verhalen van andere zeilers die na de oversteek vanuit het Carib op de Azoren aankwamen er met dikke vesten rondliepen bij 20 graden. Ik ben benieuwd of mij dit ook gaat gebeuren als koukleum.

Dag 9 overtocht Azoren (17 juni 2020)

Muggen kunnen blijkbaar goed overleven op volle zee (of in onze boot). Michel is de afgelopen dagen al een paar keer gestoken. Gisteren zag hij de mug in de badkamer en heeft het niet overleefd.

Een uur nadat mijn vroege ochtendwacht is begonnen, hebben we beet. Ik maak Michel wakker om de vangst binnen te halen. Weer een mahi mahi, goed om o.a. een gevulde vissoep te maken voor vanmiddag.

We gaan als een speer. Lekkere wind, koersen hoog aan de wind en hebben een snelheid tussen de 6 en 8 knopen. Alleen de golven beuken tegen de boeg en leven de hele dag op een hellend schip 20 graden naar links. Het is dan een hele kunst om te koken en naar de wc te gaan. In een kleine 16 uur leggen we 100 mijl af en hebben we totaal 1000 mijl opzitten.

Dag 10 oversteek Azoren (18 juni 2020)

We willen NO (noord oost) zeilen, maar de boot en de windvaan hebben er niet zo’n zin in. Dan maar de koers aanpassen naar NNO en hopen dat we later met een windfront mee kunnen liften naar het oosten en de Azoren. De beukende golven van gisteren zijn verdwenen en verloopt de dag op zee als een rustig zeildagje.

De voorraad groente en fruit slinkt aardig, vanochtend heb ik de balans opgemaakt en heb gelukkig niet veel weg hoeven gooien. Het meeste groente en fruit op Sint Maarten wordt geïmporteerd en is vaak niet langer dan een week goed te houden. Behalve de groene tros bananen en groene papaya, die zijn na 1,5 week nog steeds niet rijp. Daarin tegen wel de wortels weg moeten gooien, terwijl ik verwachte dat die het langst goed zouden blijven.

Dag 11 oversteek Azoren (20 juni 2020)

Gisterenavond was het niet nodig om een 1e rif (= kleinere zeilvoering van het grootzeil) erin te doen, dus we kunnen met volle zeilen varen. Tot vanmiddag, toen belanden we in een windstille zone en starten we de motor. De windstille zone houdt een aantal dagen aan, tot zeker tot aan het weekend is de voorspelling. Daarna of misschien eerder hopen we een windzone of windlift te kunnen pakken. Het is afwachten wat de voorspellingen brengen, die steeds veranderen. De windstille zone is een aparte gewaarwording. Midden op de oceaan is de zee vlak met ribbelende golfjes, op weinig deining en bewegingen varen we de koers, alsof we voor anker liggen.

Drijft er nou weer een plastic zakje in het water? Niks is minder waar. Het zijn giftige kwallen, Portugese oorlogsschepen genaamd, met een lichaam wat lijkt op een opgeblazen ballonnetje/zakje. Je komt ze hier om de haverklap tegen. Bij het uit de knoop halen van de vislijn zat er een stukje kwal bij Michel zijn hand, snel onder de kraan en het prikte daarna nog lichtjes.

Dag 12 oversteek Azoren (20 juni 2020)

Daar zitten we dan sinds gisterenmiddag zonder wind en gaan verder op de motor. Eerst een koers van 100-120 graden om hopelijk nog wat wind op te pakken in het zuiden, maar daar zagen we later van af. Nu varen we met 70-75 graden direct richting Azoren, met een kapotte/niet goed functionerende pomp van de stuurautomaat.

Michel heeft een reserve pomp maar is bang dat tijdens de vervanging ervan de hydrauliek olie eruit spuit omdat we het stuurwiel nu gebruiken. Toch gaat hij vanochtend een poging wagen en duikt het motorruim in. Bij het loskoppelen van de pomp spuit de olie er inderdaad al uit en weet niet of er meer olie uit gaat komen tijdens de reparatie. Ook is de voorraad hydrauliek olie mogelijk niet voldoende om aan te vullen. “Operatie” pomp verwisselen wordt gestaakt en kan beter in de haven worden gedaan. Oude pomp gaat weer terug en Michel geeft er net als bij een motorblok aan de praat te krijgen nog even een klap/tik met de hamer op.

Er zit niks anders op dan old skool met de hand te sturen op de stukken waar geen wind of tegenwind staat, de komende dagen dus! Bij voldoende wind (uit de goede richting) kunnen we gelukkig de windvaan stuurinrichting gebruiken.

Toch doen we later op de ochtend een poging, zetten de stuurautomaat aan en doet het zonder uit de koers te schieten. Alleen maakt hij een heel dof geluid en produceert geen harde zoem-geluiden meer. Michel gaat slapen, ik heb de wacht en houd met een scherp oog de stuurautomaat in de gaten.

Op de plotter staat nog 1000 mijl (pffff) te gaan naar Horta en zijn we over de helft. Op de plotter staat nog 1000 mijl (pffff) te gaan naar Horta en zijn we over de helft.

Dag 13 oversteek Azoren (21 juni 2020)

Een lazy Sunday was het vandaag voor de Aquamarijn, de bemanning en de wind. Met een slakkengangetje tuffen we de windstille oceaan over. Michel kijkt naar een film, ik was mijn haren op het achterdek en tussendoor slapen we om beurten. In de tweede helft van de middag komt er een briesje opsteken, kunnen we de motor uitdoen en een paar uur op de gennaker zeilen.

En we vissen achter het net, missen de boot of hoe je het ook wilt noemen. De windlift die voor ons zit schuift (te) snel naar het oosten zodat we hem dus missen en ons achterlaat met nog meer windstille gebieden. Kortom nog meer dagen op de motor varen en de gevulde dieseltanks slinken erg snel.

Dag 14 oversteek Azoren (22 juni 2020)

We vallen een beetje in de herhaling met gisteren; een klein briesje en de gennaker op kruipen de zeemijlen langzaam voorbij. Door de dag heen proberen we ons een beetje bezig te houden met simpele dingen zoals lezen, puzzelen, films kijken, stretch- en rekoefeningen (om de spieren los te maken door het vele zitten), koken, podcasts + muziek luisteren, vissen, weerkaarten downloaden (duurt met deze verbinding een half uur), weerkaarten samen bespreken, blog posten op tracking site, dagelijks mailcontact met zeilboot Feeks en Saline (die ook onderweg zijn naar de Azoren) en natuurlijk het thuisfront. Ook hebben we de klok 2 uur vooruit gezet i.v.m. het tijdsverschil. We vonden het wel erg vroeg donker worden om 19.15/19.30 uur en kwam beter uit in het wachtsysteem. Als avondeten lasagne gemaakt met gehakt, spinazie en mediteraanse groente.

Dag 15 oversteek Azoren (23 juni 2020)

We zijn een kampioen aan het worden in motorzeilen, dieseltanks leegslurpen en windfronten pal voor onze neus missen. Het is om gefrustreerd ervan te raken, maar houden de moed erin. We verwennen ons als lunch met zelfgemaakte kip kerrie salade op afbak pistooletjes en de koelkast is gevuld met zelfgemaakte yoghurt. Even zwemt er een groepje dolfijnen mee met de boot. Hun huid is gemêleerd met allerlei grijstinten, heel mooi om te zien. En de Portugese oorlogsschepen (kwallen) zijn nog steeds in grote getale aanwezig.

Dag 16 oversteek Azoren (24 juni 2020)

We zijn vergeten hoe echte wind in de zeilen aanvoelt en hunkeren ernaar! Het grootste gedeelte van deze oversteek hebben we gemotord of motorzeilen dan echt hardcore gezeild. Ons enige klein sprankje hoop is gevestigd om donderdag of vrijdag de wind op te kunnen pakken. Want de afgelopen dagen zat er ook niks bij van een vleugje wind. Ook zitten we met een handicap dat deze stalen dame van meer dan 25 ton ballast zich niet makkelijk laat voortbewegen. Daar is wel wat voor nodig en is 5 knopen wind echt niet genoeg, eerder 10 knopen met een gennaker of meer wind voor volle zeilvoering.

Intussen proberen we het beste ervan te maken. Vanochtend toen Michel lag te slapen heb ik olijvenbrood gemaakt voor bij de makreelsalade als lunch. Einde van de middag samen geborreld met wijn, olijven en een stukje olijvenbrood. En straks nog even een film kijken.

Dag 17 oversteek Azoren (25 juni 2020)

Yes, we hebben wind en we zeilen! Het is niet veel maar alle beetjes helpen. De hele dag gevaren met de gennaker en maken snelheden tussen de 3 en 4,5 knopen. Het is helaas van korte duur, de verwachting is dat er na 24 uur weer niks, nada, noppes wind komt. Aankomst op de Azoren in de maand juni kunnen we dus uit ons hoofd zetten.

Net als ik vanochtend gesetteld ben voor mijn kuipdienst word ik begroet door een groepje dolfijnen. Vandaag is Michel de kok en zorgt voor de lunch en avondeten; spaghetti met gerookte kalkoen, champignons en gegrilde paprika.

Dag 18 oversteek Azoren (26 juni 2020)

De gennaker draait overuren (staat dag en nacht op) en doet prima zijn werk. We koersen rond de 90-95 graden met windje in de rug naar het oosten recht richting Horta en nog 500 mijl te gaan.

De stuurautomaat hebben we uitgezet en varen op de windvaan. Het was een enorm irritant geluid van de pomp (stuurautomaat). Nadat Michel de pomp vorige week even heeft losgemaakt en daarna weer terug heeft geplaatst maakt hij een dof geluid. Wat daarna overging in de ouderwetse zoem-geluiden en sinds een paar dagen geeft het zoem-geluiden i.c.m. een soort van schel kattengejank. Niet om aan te horen en Michel sliep er slecht van, want je hoort het door de hele boot.

Dag 19 oversteek Azoren (27 juni 2020)

We merken nu goed dat het in de avonden en nachten meer afkoelt. Een zomerse lange broek en vest is dan niet meer voldoende. Ook wordt buiten alles erg vochtig en klammig, ondanks het overdag stralend weer is. Nog steeds varen we op de gennaker, ‘s nachts valt de wind weg maar overdag komt het briesje weer opzetten en kunnen we een beetje gang maken. De laatste loodjes zijn het zwaarst en duren het langst, zeggen ze.

Een schildpad dreef langs onze boot. Vermoedelijk was hij ziek; zijn schild zat vol met pokken en bewoog niet veel. Ook hebben we een drijvende bol/boei gezien met onderaan een touw en iets zwaars was verstevigd. Geen idee wat het is, Michel denkt een weerbol.

Dag 20 oversteek Azoren (28 juni 2020)

Het grootste gedeelte van deze oversteek slaap ik door het rustige weer en zeegang in ons eigen bed in de achterhut. Vanochtend vroeg werd ik wakker omdat het beddengoed nat was. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door de vochtig- en klammigheid van buiten omdat het dakluik open staat. Niks is minder waar, het had gewoon flink geregend en ik heb het gewoon niet gemerkt.

De gennaker staat nog steeds op en pakken vandaag lekker de wind op. We varen tussen de 4 en 6 knopen, even gingen we naar de 7. Voor deze boot geen gekke prestatie, maar op deze tocht een topsnelheid!

Vanavond krijgen we eindelijk weer eens een zeilboot (Lea Maria) te zien op de AIS, anders waren het alleen container/vrachtschepen. We zijn nu op een paar mijl afstand en zie het toplicht aan de horizon, zodat we hem straks kunnen passeren.

Dag 21 oversteek Azoren (29 juni 2020)

We willen heel graag naar het eiland Flores op de Azoren, maar door de Covid-19 maatregelen en schade in de haven door stormen van vorig jaar is deze haven gesloten. Bijna alle (jacht)havens op de Azoren zijn door de Covid-19 maatregelen gesloten. Slechts 2 zijn er open; Horta op Faial en Punta Delgada op Sao Miguel. Dit was de situatie toen we vertrokken geldend t/m 1 juli. Na die datum hopen we op meer versoepeling.

De voorspelde wind voor vandaag viel tegen en is een stuk minder. Wel komt de wind uit de andere richting (ongeveer 180 graden gedraaid) en staat de gennaker uit aan de stuurboord kant. Zeilboot Lea Maria uit Zweden blijft de hele dag zichtbaar op de AIS en heeft dezelfde koers als ons.

Dag 22 oversteek Azoren (30 juni 2020)

We zitten in een soort van ratrace, door optimaal te profiteren van dit windfront en zoveel mogelijk mijlen te maken tot de Azoren. Een windstil gebied zit ons weer op de hielen en we zetten letterlijk en figuurlijk alle zeilen bij. De gennaker en het groot zeil staan wing-wing uit en varen tussen de 6 en 8 knopen, met een uitschieter naar 9,5.

De verwachting is dat we zeker de laatste 40 tot 80 mijl op de motor moeten doen met de laatste diesel uit de tank. Nog een kleine 130 mijl te gaan, op de navigatie komen we al in bekaart gebied en zien veel vogels, tekens dat we dichter bij land zijn.

Dag 23 oversteek Azoren (1 juli 2020)

Land in zicht! Daarmee zijn we officieel weer op Europese wateren en in Europa. Aan het begin van de middag zie ik de contouren opdoemen van een glooiende berg, vermoedelijk de vulkanische berg van het naastgelegen eiland Pico. Normaal gesproken zie je pas land rond de 20 a 30 mijl, maar nu al bij 50 mijl. De wind kakt in en we starten de motor. Dan komt er met een flinke snelheid een oranje motorboot onze kant op gevaren. Zou het de kustwacht zijn? Hij buigt af en zien dat het een lokale vissersboot is.

Tegen middernacht verwachten we aan te komen in Horta. De cava staat al koud in de koelkast want dit is wel even een momentje om met zijn tweeën te vieren als de boot eenmaal veilig ligt. We verheugen ons op een hele nacht (door)slapen of dat gaat lukken is een tweede.

Dag 24 oversteek Azoren (2 juli 2020)

Rond middernacht zijn we aangekomen in Horta (Faial). We hebben het anker uitgegooid en na een glaasje cava heerlijk geslapen. Vanochtend wel de wekker gezet, want we wilden ons rond 8.00 uur melden via de marifoon voor de Covid-test. Het is lopende band werk, in het eerste half uur melden zich al 5 nieuw aangekomen boten, inclusief onszelf. De meeste hebben meer dan 30 dagen over de oversteek gedaan en zijn solozeilers.

Later op de ochtend worden we opgehaald door de rescue boot en naar een speciale steiger gebracht. Daar staan 2 dames klaar in Covid-pakken om ons te ontvangen voor de test, ze noteren wat gegevens en om beurten mogen we het kamertje in waar de test wordt afgenomen. Helaas niet de makkelijke bloedtest d.m.v. een vingerprik, maar de minder prettige neustest. Een lang dun staafje wordt je neusgat ingebracht. Normaal gesproken is een test in 1 neusgat voldoende, maar bij mij stuitte ze op een blokkade, mogelijk door een scheef neusschot. Dan maar opnieuw in het andere neusgat, fijn (not).

Voor de mensen die in de marina werken en de testen uitvoeren ook een rare situatie, maar we worden vriendelijk door hun ontvangen en men maakt een praatje met je. Nadat de uitslag van de test negatief is, mogen we aan land, hopelijk nog voor het weekend. Dit is de laatste blog op deze tracking. Zoals gebruikelijk zullen de verdere blogs te lezen zijn op onze website www.sailingaquamarijn.com

Ankerplek in Horta op Faial

2 reacties op “Terug naar Europa

• Loes

Hoi hoi, welkom in Europa. Wanneer denken jullie in Holland aan te komen? Gr. De Johanna

Beantwoorden
    • Nadine Rijk

We gaan nog even een paar eilanden op de Azoren verkennen en verwachten rond eind augustus terug in Nederland te zijn.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.